صفر تا صد یادگیری Google Tag Manager

دیجیتال مارکتینگ یکی از شاخه های دانش است که به شدت با تحلیل  داده های بازاریابی در ارتباط است و هر دیجیتال مارکتر باید بتواند به تحلیل داده و رفتار کاربر در وبسایت خود بپردازد. این موضوع کمک میکند تا با تشخیص درست میزان ارتباط کاربران با وبسایت استراتژی خود را تعیین کرده و به بررسی نتایج پیشرفت آنها بپردازد.

یکی از ابزارهای مناسب برای تحلیل داده های بازاریابی ، گوگل انالیتیکس است که به شما کمک میکند اما به دلیل محدودیت هایی که بر روی آن تعریف شده دست شما را زیاد باز نمیگذارد ؛ Google Tag Manage در کنار گوگل انالیتیکس همراه خوبی برای سئوکاران و وبمستران خواهد بود و تاثیر چشم گیری در پیشرفت انها خواهد داشت.

اموزش google tag manager

ابزار Google Tag Manage یک نرم افزار تحت وب است که با مرورگر باز شده و شما بدون نیاز به دانش کد نویسی به ایجاد تگ های هدفمند در وبسایت خود میپردازید که این موضوع خود در افزایش سرعت فرایندهای بازاریابی کمک کننده است. GTM اولین بار در سال 2012 مطرح شد و گوگل بعنوان سازنده ی گوگل تگ منیجر از این ابزار برای مدیریت تگ های صفحات سایت استفاده کرد.

تگ به قطعه کدهای کوچک گفته میشود که برای تحلیل داده به نرم افزارها اضافه شده و شما با این ابزار بدون انکه برنامه نویس باشید میتوانید به صورت حرفه ای داده ها را تحلیل کنید. با ما تا پایان مقاله همراه باشید و از ویژگی های Google Tag Manage به حیرت درآیید.

کاربردهای گوگل تگ منیجر

  • قرار دادن کدها و اسکریپت های ضروری در هدر سایت
  • وریفای کردن گوگل وبمستر با استفاده از تگ منیجر
  • اضافه کردن تگ های خاص به صفحات خاص بدون نیاز به مراجعه به کدها
  • بدست آوردن داده های مربوط به رفتار کاربران روی وبسایت و انتقال آن ها به ابزار های تجزیه و تحلیل داده های بازاریابی آنلاین مانند گوگل آنالیتیکس
  • ردیابی رویدادها یا Event Tracking
  • نصب گوگل آنالیتیکس با استفاده از گوگل تگ منیجر
  • انتقال داده های مالی مثل انواع تراکنش ها به ابزارهای دیجیتال آنالیتیکس مثل گوگل آنالیتیکس
  • کاهش وابستگی به تیم برنامه نویس برای انجام دستورات دیجیتال مارکتر

گوگل تگ منیجر ، همراه ویژه برای وبمستران

حقیقت این است که شما بعنوان سئوکار و دیجیتال مارکتر گاهی نیاز دارید در بازه ای مشخص امار خاصی از واکنش کاربر با قسمتی خاص از سایت را داشته باشید تا بتوانید بهترین استراتژی را به صورت فوریتی اجرا کنید. برای اینکار ناگریز باید به سراغ تیم برنامه نویس رفته و از انها درخواست کنید تا این قطعه کد را به سایت شما اضافه کنند.

کاربرد google tag manager

تیم برنامه نویس بدلیل مشغله های زیادی که دارد احتمالا انجام و اجرای این قطعه کد را به تعویق انداخته و شما زمان را برای تحلیل درست از دست میدهید. ابزار گوگل تگ منیجر کار شما را اسانتر کرده و تازمانیکه دستور پیچیده ای نخواهید انجام دهید همه این موارد را خودتان مستقل از تیم برنامه نویس انجام میدهید؛ این موضوع در حقیقت بزرگترین مزیت gtm میباشد .

تاثیر Google Tag Manage بر سئو سایت

سئو و بهینه سازی

سرعت:

حال که با کاربردهای گوگل تگ منیجر اشنا شدید ، حتما دوست دارید به صورت ویژه از تاثیر این ابزار بر سئو سایت خود اطلاع پیدا کنید. از جمله مهمترین تاثیراتی که GTM خواهد داشت افزایش سرعت سایت است. چراکه در حالت معمول وقتی دو تگ به طور همزمان فعال میشوند ، اگر یک تگ دیرتر لود شود تگ دیگر باید منتظر آن مانده و معطل شود. اما در GTM با اینکه تگ ها همزمان فعال میشوند اما این امکان وجود دارد انها را برای فعال سازی برنامه ریزی کرد و ترتیب مشخصی برای اجرا تعیین کرد که در نتیجه سرعت سایت افزایش میابد.

افزایش دقت در داده های ترافیکی وبسایت:

با استفاده از فیلتر تریگر در این برنامه ، شما میتوانید به تفکیک هر تعداد از انواع ترافیک پرداخته و دقیقتر بررسی کنید. چراکه در انالیتیکس شما محدود بوده و فقط تا 100 عدد مجاز هستید.

امکان استفاده در صفحات AMP:

صفحاتی که با AMP و برنامه های موبایلی فعال شدند نیز میتوانند از این قابلیت استفاده کرده ( البته با کمی تفاوت در تنظیمات) و مزیتش این است که پس از تغییر تگ نیاز به اپدیت ورژن نمیباشد.

ایجاد داده های ساختار یافته:

شما بدون انکه دانش برنامه نویسی داشته باشید میتوانید عوامل مهم در پیشرفت و افت رتبه خود رادر قالب داده هایی ساختار یافته دریافت نمایید.

سئو وسایت

مناسب برای هر کسب و کار  انلاین:

اگر شما یک مجموعه کوچک هستید و تیم فنی و برنامه نویس ندارد ، اصلا نگران نباشید. با این ابزار خودتان به تنهایی میتوانید بهترین ارزیابی را از وضعیت کاربر و اکشن های آن در سایت خود داشته باشید.

انالیز دقیق رفتار کاربر:

از جمله ویژگی های جذاب در گوگل تگ منیجر این است که شما میتوانید مشخص کنید در زمانیکه کاربر صفحه را تا پایین اسکرول کرد، ویدیو را مشاهده کرد ، بر روی قسمتی خاص کلیک کرد و … اطلاعاتی از آن برای  من بفرست و این تاثیر زیادی در ارزیابی فعالیت های سایت شما خواهد داشت.

چگونه Google Tag Manage  را نصب کنم؟

احتمالا با خواندن مطالب بالا مشتاق این هستید هرچه زودتر گوگل تگ منیجر را فعال کرده و ارزیابی کاربران خود را اغاز کنید. ما نیز مشتاق آن هستیم شما را با این ابزار خارق العاده زودتر اشنا کنیم اما قبل از آن به معرفی مختصر چندین پارامتر میپردازیم که حتما در هنگام کار با ابزار Google Tag Manage  با انها رو به رو میشوید.

container:

container یا ظرف تگ ها در واقع یک ظرف از تمام تگ هایی است که قصد دارید در سایت خود قرار دهید. این کدها باید به سورس کد همه صفحات شما افزوده شده که در طراحی سایت با وردپرس افزونه ای برای اینکار تعریف شده است. ( اینجا )

trigger:

هر تگ باید در شرایطی اجرا و فعال شود. به این شرایط تریگر گفته میشود. بعنوان مثال وقتی کاربر برای دانلود این ویدیو کلیک کرد، اطلاعات را برای من ارسال کن. این شرط در واقع تریگر معنا پیدا میکند.

هر تریگر از دو بخش تشکیل شده است : بخش اول مربوط به event میباشد که به دو صورت از پیش تعیین شده ( پرکاربردها) و سفارشی میباشد و شما از اینجا میتوانید پارامتر مدنظر خود را انتخاب و یا ایجاد کنید.

بخش دوم مربوط به filter هاست که در آن میتوانید فیلتر بعد از event را مشخص نمایید. فیلترها دارای سه بخش متغیر ، عملگر و مقادیر میباشند.

برای انکه مطلب برایتان روشن تر شود ، یک مثال را ذکر میکنیم. فرض کنید میخواهید بدانید بازدید کننده ها تاانتها مقاله x را دنبال میکنند یا خیر؟ برای این منظور یک تگ با trigger از نوع scroll depth  تعیین کرده و شرایط انرا اینگونه میگذارید که اگر اسکرول کاربر به 75درصد رسید ، این تگ را فعال کن تا اطلاعات برای شما ارسال شود.

اموزش گوگل تگ منیجر

اگر اینها را بر روی همه صفحات اجرا کنید نیازی به فیلتر خاصی نیست و all pageرا انتخاب میکنید اما اگر بخواهید این اطلاعات را فقط در مورد مقاله ی xبدست اورید، باید از some page در قسمت page url ادرس مورد نظر را وارد کنید.

فراموش نکنید که تیک گزینه ی horizontal scroll depth را برداشته و غیر فعال کنید.

blocking trigger:

از این قسمت برای وقتی که میخواهیم در شرایط خاص تگ فعال نباشد استفاده مینماییم.

نصب گوگل تگ منیجر

برای نصب این ابزار تحت وب ، به این لینک وارد شده و با فعال سازی اکانت خود و تعریف یک container کار را شروع کنید. توصیه میشود ادرس سایت خود یا ساب دامینی از آنرا قرار دهید. سپس کد Container گوگل تگ منیجر را دریافت کرده و آنرا در هدر وبسایت قرار دهید. بعد از آن دکمه ی Publish  را بزنید.

حال نصب GTM به پایان رسیده و شما باتوجه به هدف تان باید تگ ها را اضافه کنید. توصیه میشود در ابتدا نسبت به نصب انالیتیکس اقدام کنید. برای اینکار باید اطلاعات اکانت گوگل انالیتیکس را وارد کرده و شروع به فعالیت کنید.

فراموش نکنید شما در گوگل تگ منیجر بعد از ایجاد هر قانون ، گزینه ی پیشنمایش دارید تا بتوانید کیفیت را بررسی کرده و سپس انرا انتشار دهید.

همچنین بخوانید:

رنکینگ در الکسا چیست؟

Cdn چیست؟

الگوریتم فرد چیست؟

لینک داخلی و لینک خارجی چیست؟

روش های افزایش سرعت سایت وردپرسی

تگ کانونیکال چیست؟

خطای 404 چیست و چگونه رفع میشود؟

8 روش  افزایش دامین اتوریتی سایت

چگونه در صفحه اول گوگل باشیم؟

بروز رسانی الگوریتم ژوئن 2019

روش های سئو ویدیو

چگونه رتبه الکسا را افزایش دهیم؟

چگونه از PBN استفاده کنیم تا جریمه نشویم؟

محتوای مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست