در این مطلب سعی داریم با آموزش اصطلاحات سئو شما را در پروسه طراحی سایت و سئو و بهینه سازی سایت به صورت تخصصی و حرفه ای راهنمایی کنیم. شما میتوانید با اصول سئو و بهینه سازی سایت که در آموزش اصول سئو امده است ، با جدیدترین اصطلاحات سئو اشنا شوید.
SEO
این واژه به معنای Search Engine Optimization میباشد که در حقیقت به معنای بهینه سازی برای موتور های جستجو میباشد. بهینه سازی سایت مجموعه ای از اصول و استانداردهایی است که توسط موتور جستجوی گوگل تعریف شده و وبسایت هایی که به این الگوریتم ها نزدیک تر باشند رتبه میگیرند.
SEM
این واژه مخفف عبارت Search Engine Marketing میباشد و به بازاریابی از طریق موتورهای جستجو، استفاده از موتورهای جستجو برای کسب بازار و مشتری SEO و تبلیغات کلیکی گوگل اشاره دارد.
SMO
این عبارت از Social Media Optimization گرفته شده است. که به معنای بهینه سازی سایت به واسطه رسانه ها و شبکه های اجتماعی میباشد.
SMM
SMM از Social Media Marketing آمده است که به این شکل تعریف میشود که بازاریابی از طریق شبکه های اجتماعی به چه شکل و صورتی باید انجام بگیرد.
SERP
SERP از واژه ی Search Engine Result Page گرفته شده است که به صفحه ای از موتور جستجو که نتایج جستجو شده در آن قرار میگیرد اشاره دارد.
HEO
این کلمه به معنای Human Experience Optimization میباشد که به بهینه سازی و آسان سازی رابط کاربری و طراحی ظاهری برای استفاده ی راحت کاربر تعریف میشود.
PPC
Pay Per Click یا پرداخت به ازای کلیک. گونه ای از تبلیغات است که به ازای هر کلیکی که روی تبلیغات سایت می شود، هزینه دریافت می گردد. بر خلاف سایر تبلیغاتی که هزینه انها مبتنی بر زمان است ، اینجا براساس کلیک محاسبه میشود.
UI
User Interfaceا یا UI در حقیقت به ظاهر و شکل دیداری وب سایت یا Application طراحی شده اشاره دارد. که تاثیر زیادی در دید کاربر دارد.
UX
User Experience یا UX برای سهولت و اسانی در کارکرد سایت تعریف میشود. و به ایجاد رضایت کاربر در کار با وبسایت تمرکز دارد. UX درواقع به عکس العمل های کاربر در مورد سایت توجه میکند اما UI صرفا به ظاهر وب سایت یا Application مبپردازد و عکس العمل و تجربه کاربر در آن دخیل نخواهد بود.
Keyword
کلمه کلیدی ای که در متن مورد توجه قرار میگیرد، مد نظر میباشد که یک کلمه یا بیشترمیتواند باشد و باتوجه به هدف سایت تعیین میگردد. شما در روند سئو و بهینه سازی سایت باید سعی کنید تمرکز خود را بر روی این کلمه به ربات های گوگل نشان دهید تا بتوانید نتیجه ی دلخواهتان را دریافت نمایید.
On Page SEO
بهینه سازی داخلی وب سایت برای موتور جستجو که شامل تولید محتوا ، لینک سازی داخلی و … میشود که منجر به افزایش رتبه در فرایند سئو و بهینه سازی سایت میشود On Page SEO نام میگیرد.
Off Page SEO
بهینه سازی خارجی سایت مانند شبکه های اجتماعی و link building میباشد که نقش موثری در بهبود جایگاه سایت در میان نتایج موتور جستجو خواهد داشت و هرچه اعتبار لینک ها بالاتر و روند طبیعی تر باشد بهتر خواهد بود.
Reffering Domain
هر لینکی که به ازای هر دامنه به یک وب سایت داده وارد میشود، ref domain نام میگیرد.
Responsive Design
طراحی سایت ریسپانسیو و واکنش گرا به این شکل است که سایت به گونه ای طراحی شود که زمانیکه مرورگر در گوشی یا تبلت ، باز شد ساختار سایت بهم نریخته و با کوچک و بزرگ کردن پنجره مرورگر و نمایش در ابعاد و صفحه نمایش های مختلف و دستگاه های مختلف مثل تبلت و موبایل تغییری ایجاد نشود. و
طراحی سایت ریسپانسیو و سازگاری وب سایت با مرورگر های موبایل، یکی از مهمترین فاکتور های سئو در گوگل محسوب می شود.
OBL
Out Bound Link تعداد و میزان لینک های خروجی یک صفحه یا یک سایت به دامنه های دیگر میباشد که به آنها وارد میشود.
Internal Links
لینک های داخلی یک وب سایت که به صفحات دیگر داخل همان سایت وارد میشود گفته میشود و محدودتی نخواهد داشت.
Outbound Links
لینک خروجی یک صفحه یا یک وب سایت به سایت دیگر گفته میشود که از میزان اعتبار آن ، به اعتبار شما وارد میشود.
Anchor Text
هر کلمه یا عبارتی لینک داده شود و از لینک داخلی یا خارجی استفاده کنند ، انکر تکست نامیده میشود.
Backlink
هر لینکی که در سایت موجود میباشد و به صفحه ای دیگر چه در داخل سایت و چه به بیرون سایت داده می شود ، بک لینک نام دارد.
Wiki
سایت های ویکی، سایت های دانشنامه و راهنما هستند که محتوای آنها اغلب توسط کاربران تکمیل می شود. ویکی پدیا اولین سایت (یا جزء اولین های) سایت های ویکی است.به جز ویکی پدیا سایت های ویکی معتبر زیادی وجود دارد.هر سایتی که ماهیت آموزشی، مرجع و راهنما داشته باشید صرف نظر از اینکه چه کسانی آن را مدیریت می کنند، سایت ویکی نامیده می شود. ویکی پدیا برای لینک سازی خارجی استفاده میشود.
Content Marketing
به فرایند بازاریابی از طریق محتوا گفته می شود. در این روش از طریق محتوا سعی بر جذب مشتری خواهیم داشت.
Meta Tag
تگ هایی هستند که در صفحات وب سایت قرار می گیرند و توسط کاربر قابل مشاهده نیستند.این تگ ها فقط خاصیت سئو دارند و استفاده از انها بر روی روند سئو تاثیر گذار است.
Heading Tag
به تگ های عنوان داخل محتوا گفته میشود که ۶ عدد هستند : h1 , h2 , h3 , h4 , h5 , h6 .تگ h1 مهمترین آنهاست و فقط باید یکبار استفاده شود. h6 کم اهمیت ترین اینهاست.
HTML
HTML مخفف Hyper Text Markup Language به معنی زبان نشانه گذاری ابر متن می باشد.این زبان ، زبان سمت کاربر میباشد که در مرورگر نمایش داده میشود.
HTTP
مخفف Hypertext Transfer Protocol می باشد و به معنی قرارداد انتقال ابر متن (نمایش بر روی مرورگر ) می باشد. این قرارداد (Protocol) الگویی استاندارد است برای انتقال داده های HTML میباشد.
HTTPS
مخفف HTTP Secure می باشد.همان HTTP است اما به صورت رمز شده میباشد. HTTPS دارای استاندارد امنیتی SSL هستند . این محتوا رمزنگاری میشود و قابل شناسایی و هک نیست.
FTP
پروتکل انتقال فایل می باشد که موجب افزایش سرعت کار با فایل های موجود روی سرور وب سایت میگردد.
Server Side
سمت سرور به عبارتی میگویند که در میان برنامه نویسان و طراحان سایت پرکاربرد است. کلیه اطلاعاتی که در ارتباط با سرور رد و بدل می شود، فرایند های سمت سرور نام میگیرد.
Client Side
اصطلاح سمت مشتری یا Client Side، نیز مورد استفاده قرار می گیرد.درخواست هایی روی سیستم کاربر(مشتری یا client) انجام می شوند، عملیات سمت مشتری نامیده می شوند. برای مثال، تغییر نشانگر موس کاربر، روی مرورگر انجام شده و ارتباطی به سرور ندارد.
Javascript
جاوا اسکریپت یک زبان سمت مشتری است .Javascript از محبوب ترین ، سازگار ترین زبان اسکریپت سمت مشتری جاوااسکریپت است که شما به وسیله ی آن می توانید، وب سایت خود را بصورت واکنش گرا وریسپانسیو طراحی کنید. جاوااسکیپت مستقل از Java است. چراکه جاوا زبان برنامه نویسی سمت سرور میباشد.
CSS
زبان برنامه نویسی CSS مخفف cascade style sheet به معنی برگه های تغییر ظاهری آبشاری است و CSS به زبان ساده همان مشخصات و دستور هایی در کدهاست، که بتوانید رنگ و اندازه و ابعاد و حالت نمایش اجزا صفحات وب خود را به وسیله ی آنها تغییر داده و طراحی کنید.
AJAX
AJAX مخفف asynchronous JavaScript and XML می باشد. شما میتوانید به وسیله ی جاوااسکریپت و xml ، صفحات بدون post back کامل (بدون رفت و برگشت صفحه) بازگذاری می شوند.برای مثال، وقتی روی کلید ثبت نظر کلیک می کنید، یک علامت چرخان (loaading) نمایش داده می شود، و بدون اینکه صفحه تغییر کند و کوچکترین تکانی بخورد، تنها یک کادر ظاهر می شود و پیام “نظر شما ثبت شد” نمایش داده می شود.
Title
Title به عنوان هر صفحه از سایت میگویند که معمولا تگ H1 دارد و برای موتور جستجو قابل خواندن میباشد. این عنوان و تگی که میگیرد در سئو و بهینه سازی سایت موثر است.
Meta Description
متنی که در نتایج موتورهای جست و جو نمایش داده میشود متاتگ نام دارد که برای رعایت استانداردهای سئو لازم است از کلمات کلیدی تشکیل شده و برای کاربر جذاب باشد.
Meta keyword
این متاتگ مدتهاست بسیار بی اهمیت است که در آن کلمات کلیدی که با کاما جدا شده اند و برای ما مهم است قرار میگیرند.
Link Building
به فرایند لینک سازی گفته می شود که زیر مجموعه ای از فرایند بهینه سازی خارجی (Off Page SEO) می گویند.
نسبت کلمات کلیدی به متن – Keyword Density
میزان تکرار کلمات کلیدی در متن نسبت به کل متن است که تا زمانیکه بر مفهوم متن اسیب نزند استفاده از آن توصیه میشود.
نسبت کد به متن
چگالیتی یا نسبت کد html یک صفحه به متن و محتوا در این قسمت مدنظر است.
Keyword Stuffing
تکرار کلمات کلیدی در یک متن به شکلی مصنوعی نامیده می شود که از نظر گوگل درست نیست و ارزش متن را کاهش میدهد.
Over Optimization
بهینه سازی بیش از حد یک سایت میباشد که اگر منجر به مصنوعی شدن سایت شود که برای گوگل جالب نیست، میتواند اسیب زا باشد.