پنالتی چیست؟ | دلایل پنالتی شدن سایت

گوگل همواره سعی میکند برای رتبه دهی وب سایت فاکتورهایی را در نظر بگیرد. اهمیت محتوای یونیک یکی از این مباحث است. موتور جست وجوی گوگل سعی دارد تا با تغییر در الگوریتمهایش بهترین نتیجه را برای جست وجو به کاربر ارائه دهد.

بنابراین موتور جست و جوی گوگل ، جریمه هایی در نظر گرفته است که اگر هر سایت الگورتیم های گوگل را رعایت نکند ، آنرا جریمه کند.

 

پنالتی گوگل چیست؟

الگوریتم های گوگل پیوسته در حال تغییر هستند و پویا میباشند. تغییرات موجود در سیاست های گوگل برای رتبه دهی به سایت ها، سبب ایجاد علم و تخصصی به نام سئو وبهینه سازی سایت شد. این امر سبب میشود تا سئوکار دائما در جریان اخرین تغییرات در سیاست های گوگل باشد و به روز بودن علم او را لازم میکند.

سیاست ها و الگوریتم های گوگل به این منظور است که سعی دارد بهترین نتایج جستجو را به کاربر ارائه دهد. شروع الگوریتمهای سئو از حذف محتوای بی کیفیت اغاز شد. به این شکل که گوگل سایت هایی که ناقض الگوریتم هایش بودند را به حالت کما منتقل کرد و برای آنها با حذف شان از نتایج جریمه در نظر گرفت.

پنالتی چیست

الگوریتم پاندا و پنگوئن گوگل

الگورتیم پنگوئن در سال 2012 توسعه یافت. ظهور این الگوریتم باعث شد تا بسیاری از سایت ها تحت تاثیر قرار گیرند و برخی از نتایج گوگل حذف شوند. وجود این الگورتیم صاحبان سایت را به این فکر فرو برد که چه استراتژی ای برای تولید محتوای خود در نظر بگیرند.

نحوه تشخیص جریمه شدن سایت

جریمه شدن توسط گوگل به دو صورت خودکار و دستی اتفاق می افتد. اگر جریمه دستی باشد ، وقوع پنالتی اطلاع داده می شود که البته اگر از سوی الگورتیم اتفاق بیفتد نمی توانید بفهمید چه چیزی مورد هدف قرار گرفته است.

اگر اسم برند شما در میان نتایج جست و جو وجود ندارد، این احتمال را قویا بدهید که سایتتان را پنالتی کرده است. چراکه باید حداقل برای یک کلمه کلیدی دیده شده باشید.

اگر زمانیکه اسم برندتان را در گوگل سرچ میکنید، فقط نتایجی از صفحات اجتماعی تان را میبینید ، می تواند نتیجه ی پنالتی شدن باشد.

اگر بدون انکه شما بخواهید صفحات داخلی سایتتان از صفحه اول نتایج جست وجو به صفحات دوم یا سوم منتقل شده است ، احتمال وقوع پنالتی وجود دارد. البته گاهی این تنزل می تواند به خاطر دنس گوگل باشد که نیازی به نگرانی در این مورد نیست.

اگر تمامی صفحات سایت شما به یکباره از میان نتایج جست و جو حذف شده باشند ، می تواند نشانه ای از پنالتی شدن باشد. مثلا اگر در سرچ سایت به صورت site: example.com keyword نتیجه ای نمایش داده نشد، این موضوع می تواند مرتبط با پنالتی شدن سایت باشد.

پنالتی چیست؟

ابزار Google Analytics یک ابزار بسیار قدرتمند است که کمک میکند تا شما بتوانید از ترافیک وب سایت خود اطلاع یابید. با کمک این ابزار می توانید تحلیل کنید که اگر با افت نسبی یا شدید از حضور کاربران مواجهید احتمال بروز پنالتی را تشخیص دهید.

نکته: لازم است در هنگام استفاده از ابزار گوگل آنالیتیکس به سمت ترافیک اورگانیک متمرکز شوید چراکه برای ارزیابی و بررسی وقوع پنالتی بقیه ترافیک ها مهم نیست.

اگر در سرچ کنسول مشاهده می کنید که افت شدید داشته اید ، می تواند نشان دهنده ی وقوع پنالتی باشد. البته اگر حیطه کاری وب سایت شما مربوط به بازه های خاصی است و در دیگر زمان ها توسط کاربر مورد توجه قرار نمیگیرد این مساله ارتباطی به پنالتی ندارد و افت طبیعی است.

برای انکه مطمئن شوید وب سایت شما پنالتی شده است یا نه کافیست حداقل سه مورد از موارد ذکر شده در بالا را مورد ارزیابی قرار دهید.

بررسی دلایل پنالتی شدن سایت به وسیله ی گوگل

از جمله مواردی که ممکن است از نظر گوگل خطا باشد و در حقیقت به نقض الگوریتم هایی که تعریف کرده است منجر شود این موارد است:

خرید لینک

خرید لینک یکی از راههایی است که به عنوان خطا توسط گوگل شناخته می شود. خرید بک لینک می تواند بر روی بهینه سازی وب سایت ، ایجاد لینک ها غیر متعارف و بی ربط و … منجر شود. اگر موتور جستجوی گوگل از وجود بک لینک اطلاع یابد می تواند منجر به پنالتی شدن سایت شود.

تبادل لینک دو طرفه

اگر تصمیم گرفته اید با تبادل لینک دوطرفه به بهبود وضعیت سایت خود کمک کنید باید بدانید که این مورد هم از نظر گوگل پنهان نمانده و در الگوریتم هایش تعریف شده است. الگوریتم پاندا گوگل به تبادلات بیش از حد و نامرتبط در سایت حساس است و خطر پنالتی در این مورد نیز وجود دارد.

نحوه رفع پنالتی گوگل

محتوای تکراری و کپی کردن

استفاده از محتوای تکراری و کپی مساله ایست که در الگوریتم پاندا بسیار بر آن تاکید شده است. عدم توجه به منحصر به فرد بودن مطلب می تواند متن شما را غیر مفید کرده و در نتیجه نه تنها امتیازی دریافت نکنید بلکه جریمه هم بشوید. شما می توانید با استفاده از سایت هایی نظیر CopyGator و Copyscape متوجه شوید که چه سایت هایی مطالب شما را کپی کرده اند.

استفاده نادرست از  تگ canonical

مساله ای که ممکن است توسط مدیران سایت و حتی سئوکاران نیز انجام شود، استفاده نامناسب از تگ کنونیکال میباشد. این تگ ممکن است سبب شود گوگل به اشتباه صفحات سایت ما را ایندکس کرده و برخی از صفحات را به عنوان صفحات تکراری نگهداری کند. در حقیقت کاربرد این تگ برای تعیین ادرس اصلی محتوا برای ایندکس شدن توسط گوگل است که استفاده نادرست از آن میتواند منجر به ایجاد صفحات تکراری شود. برای حل این مشکل بهتر است از ریدایرکت 301 استفاده نمایید.

استفاده بیش از حد از تگ h1 و هدینگ ها

درست است که استفاده از تگ h می تواند به بهبود وضعیت سایت منجر شود اما استفاده اغراق امیز و غیر معمول از آن نه تنها مفید نیست بلکه تاثیر عکس نیز دارد. پس توصیه می شود از تگ h1 به صورت افراطی استفاده نکنید.

سئو و بهینه سازی سایت

خطا داخلی 404

خطای 404 در سایت شما نشان دهنده این است که کاربران نتوانسته اند به درستی به نتایجی از گوگل که میخواستند دست یابند و خطایی آنها را از ادامه روند منع کرده است. این پیغام ممکن است زمانی رخ بدهد که شما صفحه ای را حذف کرده اید اما آنرا ریدایرکت نکرده اید. اگر تعداد ارور های 404 شما بیش از حد باشد ممکن است منجر به جریمه شدن توسط گوگل شود. با اینکه این خطا تاثیر مستقیم بر روی پنالتی شدن سایت تان ندارد اما می تواند باعث تاثیر بر روی دیگر فاکتورهای مهم از دید سئو شده و در نتیجه منجر به پنالتی شود.

چگالیتی کلمات

بحث چگالیتی کلمات مساله مهمی است که باید در نظر گرفته شود. این بحث از فاکتورهای مهم برای محتوا و محتوا نویسی بر اساس اصول سئو میباشد. چگالیتی در حقیقت تعدا د کلمه کلیدی هدف شما نسبت به کد است. تا زمانیکه شما به تعداد معقول و نه غیر واقعی از کلمه کلیدی تان استفاده کنید می توانید امتیاز بخش چگالیتی را بدست اوردی. اما اگر به صورت افراطی این اتفاق بیفتد ممکن است پنالتی شوید.

لینک‌های فوتر

استفاده از لینک های فوتر در انتهای مطلب برای راحتی کاربر مفید است اما اگر این استفاده به صورت افراطی و غیر طبیعی باشد، می تواند تاثیر عکس داشته باشد.

لینک‌های مخفی

لینک های مخفی روشی بود که در گذشته مورد استفاده وبسمتران قرار میگرفت. در این روش لینک ها به صورت غیر قابل مشاهده بارگذاری می شوند. هر چیزی که در سایت پنهان شود از دید ربات های گوگل مشکوک به نظر می اید.

لینک‌های شکسته

لینک های شکسته زمانی رخ می دهد که کاربر بر روی لینکی کلیک کند و نتواند وارد آن شود. در این لحظه به جای مشاهده وب سایت مورد نظر ، با ارور 404 مواجه می گردد. این موضوع به صورت غیر مستقیم منجر به پنالتی شدن سایت می گردد. برای اطمینان از عدم وجود بروکن لینک، می توانید از طریق سرچ کنسول گوگل لینک ها را مورد ارزیابی قرار دهید. همچنین مراقب باشید لینک هایی که به بیرون از صفحه داده می شود ، دارای صفحات فعال باشند تا با ارور 404 مواجه نشوید.

broken-link

محتوای کپی

استفاده از محتوای کپی شده از وب سایت های دیگر ، نمی تواند کمکی به بهبود رتبه شما در نتایج جست وجو کند. این محتواهای کپی شده ارزش چندانی ندارند و خطر بروز پنالتی برا ی چنین وبسایت هایی بسیار بالاست.

محتوای مخفی

اگر فکر می کنید با درج محتوا به صورت مخفی هنوز هم می توانید نتیجه بگیرید باید بگوییم اشتباه می کنید. مخفی کردن یا هم رنگ کردن متن با صفحه دیگر برای کسب رتبه بهتر توسط گوگل مناسب نیست و جواب نمیدهد. الگوریتم های گوگل به گونه ای تنظیم شده اند که متوجه می شوند و شما پنالتی خواهید شد.

استفاده بی‌رویه از متن لینک

استفاده غیر طبیعی از انکر تکست که توسط ربات ها انجام می شود ، با وجود الگوریتم پاندا دیگر به درد نیمخورد. سعی کنید یک روند طبیعی و نه افراطی را برای لینکسازی در پیش گیرید.

سئو سایت

نحوه رفع پنالتی گوگل

اگر گوگل شما را پنالتی کرده است و شما تمامی موارد ذکر شده در بالا را رعایت کرده اید، پس بهتر است به شکل دستی به گوگل اعلام کنید که مشکلات حل شده است. برای اینکار با استفاده از لینک زیر وارد اکانت گوگل لاگین شده و ممکن است خاطی را در سرچ کنسول ثبت کرده باشید. سپس آن سایت را انتخاب کنید و بعد گزینه Check manual actions را انتخاب نمایید. در مرحله ی بعد از قسمت Manual Actions در سرچ کنسول وارد شده و درباره اقداماتی که در جهت رفع پنالی گوگل بوده را به شکل رسمی و انگلیسی به گوگل اعلام کنید . پیغام شما را کارشناسان گوگل مشاهده خواهند کرد و ربات‌ها در این مورد تخیلی نیستند.

شرکت طراحی سایت یارس

شرکت یارس در زمینه طراحی سایت فروشگاهی ،  طراحی سایت شرکتی ، طراحی سایت آموزشی ، طراحی سایت سازمانی و طراحی سایت مهندسی ، طراحی وب سایت پزشکی و طراحی سایت با وردپرس و  … به صورت سایت ریسپانسیو  فعالیت میکند. همچنین این شرکت اماده ارائه خدمات سئو و بهینه سازی سایت با قیمت ارزان و به صورت تضمینی میباشد. برای ارتباط با مشاورین شرکت یارس با ما تماس بگیرید و از مشاوره تخصصی و رایگان طراحی و بهینه سازی سایت استفاده نمایید. شرکت یارس اماده ارائه خدمات طراحی سایت در تهران و تمامی شهرها میباشد.

با مشاورین ما در شرکت یارس در ارتباط باشید و از قیمت طراحی سایت اطلاع یابید.

محتوای مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست