برندسازی در دنیای مجازی ارتباط تنگاتنگی با موتورهای جست و جو دارد و برای دیده شدن نیازمند آن هستید که توسط موتور جست و جو دیده شوید. یعنی هر چه وب سایتی مطابق با اصول بهینه سازی موتورهای جست و جو حرکت کند؛ موفقیت بیشتری در دنیای نامحدود اینترنت از آن شما خواهدشد و سایتی که بتواند در صفحات اول موتورهای جست و جو نمایش داده شود موفق میباشد. اما چه چیزهایی ازمعیارهای گوگل برای رتبه دهی محسوب میشوند و موجب کسب امتیاز می گردند.
موتورهای جست و جو پارامترهای مختلفی را برای کار خود در نظر میگیرند که از جمله آنها میتوان به این موارد اشاره کرد:
- لینکها
- کلمات کلیدی
- طراحی و ساختار سایت
- مقدار زمان حضور کاربران در سایت
و ….
که در این بین محتوا از مهمترین معیارهای موتورهای جست و جو به حساب می آید.
دلیل اهمیت موتورهای جست و جو به محتوا
قبلا که وب سایتها کار خود را در دنیای اینترنت اغاز کرده بودند. برای کیفیت بخشی به آنها موتورهای جست و جو معیارهای دیگری در نظر داشتند که به مرور زمان از قدرت این الگوها کم شد. بنابراین موتورهای جست و جو محتوا را به معیارهای خود افزودند؛ چرا که محتوا باعث میشود تا سایتها نتوانند معیارهای گوگل را زیر پاگذارند و برای کیفیت خود انرژی و هزینه صرف کنند. بنابراین محتوا یکی از اصلیترین معیارهای موتورهای جست و جو شمرده میشود.
موتورهای جست و جو چه محتوایی را می پسندند؟
محتوا انواع مختلفی دارد. به عنوان مثال محتوای متنی، محتوای ویدیویی و محتوای صوتی از جمله پرکاربردترین محتواها برای بهینهسازی وبسایت محسوب میشوند. از طرفی هر چند محتوا برای موتورهای جست و جو نقش تعیین کنندهای دارد؛ اما هر محتوایی نمیتواند امتیازات موتورهای جست و جو را کسب نماید. محتوا باید ویژگیهای خاصی داشته باشد تا بتواند به وب سایتها کمک کند. از جمله اینکه محتوا باید سئو شده باشد؛ یعنی باید اصولی که برای سئو است در متن محتوا درعایت گردد. بهعنوان مثال کلمات کلیدی نقش زیادی در بالا آوردن سایت برای موتورهای جست و جو دارد و بههمین دلیل در محتوا باید متناسب با موضوع آن از کلمات کلیدی درست و مناسب استفاده شود.
مهمترین نکته برای محتواهای با کیفیت، کپی نبودن و یونیک بودن محتواست. خط قرمز موتورهای جست و جو مانند گوگل برای امتیازدهی به سایت یا یک محتوا، اورجینال بودن آن است. کپی بودن محتوا به معنای انکه یک متن، ویدیو یا صوت در چند سایت وجود داشته باشد و سایتهایی که محتواها را از منبع اصلی آن کپی میکنند نمره منفی اخذ میکنند. بنابراین محتواهای یک سایت به هیچ عنوان نباید کپی گردد.
نکات مهم درباره محتوای سئو شده
امروزه محتوا علاوه بر این که در جذب مخاطبان، افزایش اطلاعات و دانش کاربران تاثیر زیادی دارد؛ در بهینهسازی و افزایش امتیاز و رتبهبندی سایت از نظر موتورهای جست و جو نیز اهمیت خواهد داشت. در واقع اگر بخواهیم به طور منطقی درباره افزایش بازدید و کاربران فکر کنیم؛ زمانی یک سایت کاربران زیادی خواهد داشت که در صفحات اول موتورهای جست و جو نمایش داده شود و یکی از راهکارهایی که سایت در صفحات نخستین موتورهای جست و جو به نمایش دربیاید این است که اصول سئو را در تولید محتوا رعایت کنیم. برای تولید محتوای سئو شده باید نکاتی را در نظر بگیرید از جمله:
- نقش کلمات کلیدی در سئوی محتوا
کلمات کلیدی در واقع قطب اصلی در تولید محتوا میباشند. هر چه در تولید کننده محتوا از کلمات کلیدی متناسب با کسب و کار خود بهصورت اصول و کاربردی استفاده کند میتواند از موتورهای جست و جو امتیاز بیشتری دریافت نماید. البته در زمان تولید محتوا باید به این نکته توجه نمود که کلمات کلیدی نباید از یک حدی بیشتر بهکار برده شوند و سعی شود در هر پاراگراف یک بار کلمات کلیدی بکار برده شود.
- بهترین مکان برای استفاده کلمات کلیدی
هدینگ، title یا عنوان پاراگرافها بهترین مکانهایی میباشند که در دید موتورهای جست و جو قرار دارند. با استفاده از کلمات کلیدی در تیتر پاراگرافها میتواند مقاله خود را راحتتر و سریعتر به موتورهای جست و جو بشناساند و همینطور اگر برای محتواهای خود عناوین جالب در نظر گرفته شود؛ کاربران را بیشتر به خواندن متن تشویق و ترغیب خواهید کرد. بنابراین قدرت تیترها در محتوا را دست کم نگیرید.
- محتوای قابل درک
بسیاری از افرادی که در زمینه محتوا فعالیت میکنند به اشتباه بر این عقیده میباشند که هر چه محتوای تخصصیتر تولید کنند؛ کاربران بیشتری به خود جذب میکنند. در حالی که کاربر زمانی محتوا را تا آخرین خط مطالعه خواهد کرد که برای او قابل درک باشد. از طرفی مطابق با اصول سئو هر چه مخاطب زمان بیشتری در سایت شما بگذراند؛ موتورهای جست و جو به سایتتان امتیاز بهتری خواهند داد. بنابراین تلاش کنید محتوایی تولید کنید تا کاربران مدت زمان بیشتری در سایت نگه دارد و یکی از راهکار برای انجام این کار، تولید محتوا قابل فهم و درک است.
- رعایت لینکگذاری در محتوا
یکی دیگر از راهکارهایی که به شما کمک میکند تا از موتور جست و جو امتیاز بالاتری دریافت نمایید اینست که در متن محتوا لینکگذاری کنید. سعی کنید در متن محتوا، مطالب مشابه را لینک بدهید تا به این ترتیب کاربران دیگر مطالب و مفاهیم موجود در سایت را نیز مطالعه کند. لینکگذاری در سایت یا به اصطلاح لینکسازی داخلی باعث میگرددد تا کاربران زمان بیشتری را در سایت سپری نموده و همینطور موتورهای جست و جو راحتتر مطالبتان را ایندکس نمایند.
- رپورتاژ یا لینکگذاری خارجی
یکی دیگر از پارامترهایی که به تولید محتوای سئو شده و افزایش رتبه کمک میکند؛ استفاده از قابلیت رپورتاژ میباشد. رپورتاژ به معنای اینست که محتواهایی تولید کنید و از سایتهایی که از امتیاز بالاتری برخوردار میباشند بخواهید تا آنها را در سایت خود منتشر کرده و لینک سایت شما را در آن قرار دهند. این کار باعث میگردد یک سایت موفق بهطور غیر مستقیم از شما حمایت کرده و آن را به کاربران خود معرفی کنند. همچنین زمانی که یک سایت موفق مقالهای را منتشر مینماید موتورهای جست و جو آن را سریعتر از دیگر سایتها شناسایی کرده و روی صفحات خود نشان میدهد. بنابراین رپورتاژ یکی از راهکارهای موثر برای لینکگذاری خارجی است که با استفاده از آن میتوانید هم محتوای خود را بهبود داده، هم در سایتهای دیگر خود را معرفی کنید و هم در صفحات اول نشان داده شوید.